"اشپیگل" تحلیل کرد:

برکناری مرسی، چالشی جدید برای آمریکا/ بازی، از نو برای اوباما آغاز می شود

برکناری مرسی، چالشی جدید برای آمریکا/ بازی، از نو برای اوباما آغاز می شود

یک هفته نامه آلمانی بااشاره به مواضع محتاطانه اوباما در قبال تحولات مصر، برکناری رئیس جمهوری مصر را چالشی جدید برای اوباما ارزیابی کرده و تاکید کرد که بازی از نو و البته با شرایط بدتر برای واشنگتن آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته نامه "اشپیگل" در تحلیلی نوشت: رئیس جمهوری آمریکا تازه ساعتها بعد از کودتای نظامی مصرعلیه مرسی به این مسئله واکنش نشان داده و ارتش مصر را مورد انتقاد قرار داد. البته ایالات متحده دیگر به مرسی هم اعتماد نداشت. نفوذ آمریکا روی تحولات مصر در سالهای اخیر روند رو به کاهشی داشت.
این هفته نامه آلمانی در ادامه نوشت: سکوت در پایتخت آمریکا حاکم بود و ساعتها یکی پس از دیگری می گذشت. در حالی که مصریها در میدان تحریر قاهره جمع شده و سرنگونی مرسی را جشن می گرفتند و در شرق این شهر طرفدارن مرسی از چنین روندی غافلگیر شده بودند، باراک اوباما همراه با تیم امنیتی خود در کاخ سفید ساعتهای طولانی گرد هم آمدند.
"اشپیگل" در ادامه چگونگی برخورد با کودتا در بزرگترین و مهمترین کشور عربی منطقه را چالشی بزرگ برای اوباما ارزیابی کرده و نوشت: از یک طرف با سقوط مرسی یک رئیس جمهوری مشروع و دموکراتیک برکنار شده است و از طرف دیگر وی رویکردهای دیکتاتوری روزافزونی داشت و به دنبال محدود کردن حقوق اقلیتها بود. حالا اوباما باید چه کار کند؟
اوباما در چهارشنبه شب و درست حدود چهار ساعت بعد از سقوط مرسی، نگرانی عمیق خود را درباره اقدام ارتش مصر به صورت کتبی اعلام کرد. این اعلان در خود مسائلی نهفته داشت ویک هشدار به ارتش و همزمان رد قاطعانه مرسی بود.
جمله اصلی اوباما این بود که من به ارتش مصر اعلام می کنم که سریع و مسئولانه عمل کرده و تمام مسئولیت را هر چه سریعتر به یک دولت غیر نظامی و دموکراتیک تحویل دهد.
این مسئله قابل توجه است که اوباما نگفت  ارتش باید مسئولیت را به دولت منتخب دموکراتیک بلکه گفت به یک دولت دموکراتیک منتخب واگذار کند و به این ترتیب با این گفته خود مرسی را رد کرد. از طرفی اوباما به ارتش مصر فشار آورد که هر چه سریعتر انتخابات جدید را برگزار کند. وی همچنین از ارتش خواست که از هر گونه دستگیریهای مستبدانه مرسی و طرفدارانش خودداری کند.
در این میان اوباما ابزارهای فشاری در اختیار دارد که یکی از آنها 1.3 میلیارد دلار کمکی است که آمریکا هر ساله به ارتش مصر می کند.
در آمریکا قانونی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر رهبری مشروع و دموکراتیک کشوری با یک کودتای نظامی ساقط شود حمایتهای نظامی از این کشور باید قطع شود.
حالا مسئله این است که آیا تحولات مصر کودتا هست یا نه؟ ژنرالهای مصری ادعا می کنند که این تحولات کودتا نبوده و آنها تنها خواست مردم را اجرایی کرده اند. البته طرفداران مرسی هم ساکت ننشسته اند و اعتراض می کنند. در نهایت این طور انتظار می رود که اوباما نمی خواهد شراکت خود با ارتش مصر را به خطر بیاندازد.
نویسنده در ادامه با اشاره به بی اعتناییهای محمد مرسی و ارتش، در جریان اعتراضات مصر به توصیه های آمریکا نوشت: به این ترتیب جریانات روز گذشته در مصر یک مسئله را آشکار کرد که نفوذ اوباما روی تحولات مصر در دو سال گذشته کاهش داشته است.
اشپیگل در بخش پایانی این مطلب نوشت: از روز گذشته بازی برای اوباما از نو شروع شده و  البته حالا با کارتهای بسیار بدتر.

 

کد خبر 2090026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha